Seccions

Imatge MenúACCIÓ 



De l'Índia a Catalunya: enteses i principis d'acord a la maleta dels empresaris d'automoció, biofarma i TIC

ACCIÓ

divendres, 29 novembre 2013

Nad S.L. hi vendrà les seves bosses per a motos el juny del 2014 i la gironina Rieju preveu començar-hi a exportar l'any vinent


Chennai (ACN).- Els centenars de contactes i reunions que han mantingut els empresaris catalans a l'Índia els permeten agafar l'avió de retorn amb enteses i principis d'acord a la maleta. Automoció, biofarma i TIC tanquen en poques hores la visita al país asiàtic amb bon regust de boca. I per exemplificar què s'ha assolit durant la missió, res millor que fixar-se en casos concrets. Per posar-ne alguns, la marca de bosses per a motos Shad entrarà a l'Índia l'estiu del 2014 i el fabricant gironí Rieju preveu començar-hi a exportar a partir de l'any vinent. En biofarma i TIC, la confidencialitat mana, però tant les grans farmacèutiques com els gegants de les telecomunicacions indis s'han interessat pel talent català.

Entrar a l'Índia no és fàcil; vol temps i paciència, però un cop s'aconsegueix les oportunitats de negoci hi són clares. Per això, la quarantena de firmes catalanes s'han abocat aquests dies a fer contactes i visitar companyies que els permetin entrar al país asiàtic o, en el cas de les que ja hi són, a incrementar-hi la seva presència.

Automoció, biofarma i TIC (turisme va tancar la missió ahir) són sectors amb clars exemples que, de feina, se n'ha fet molta. I que els primers resultats ja es comencen a veure. Avui, quan s'enlairin de tornada cap a Barcelona, la majoria d'empresaris ho faran amb enteses i preacords sota el braç.

Aquest és el cas de Nad S.L. que produeix seients i accessoris (sobretot, maletes) per a motos. Ven als principals fabricants del sector, però també compta amb una marca pròpia: Shad. Ara, l'estendrà al país asiàtic. L'empresa signarà un contracte amb el fabricant de motos d'alta gamma Royal Enfield, a qui començarà a servir bosses per a les seves unitats a partir de l'estiu que ve.
Dins aquest sector, el fabricant gironí Rieju ha aprofitat la missió per començar a encarrilar la seva entrada a l'Índia. Des de la seva fàbrica de Figueres, el 92% de les 7.000 motos que en surten cada any es venen a l'exterior. Tot i que Europa sigui el mercat majoritari, el segell de Rieju també arriba al Japó, Singapur, Indonèsia i Malàisia.

Ara, la missió comercial li ha permès madurar contactes comercials per ampliar la presència a l'Àsia i entrar a l'Índia. "Aquí hi ha poques marques europees implantades i és una bona oportunitat", concreta el seu director general, Jordi Riera. La intenció és poder començar a exportar-hi l'any vinent mateix.

"Hi entraríem amb una moto urbana de 200 centímetres cúbics, que aquí volen implantar per al mercat de luxe", explica Riera. Si l'operació arriba a bon port, Rieju preveu que el 2014 podria enviar entre 2.000 i 3.000 unitats d'aquesta moto a l'Índia i, a partir d'aquí, començar-hi a exportar regularment.

120 reunions amb 60 empreses

Durant els dies de missió, les onze empreses d'automoció catalanes han visitat autèntics gegants del sector -com Tata Motors o Hero MotoCorp- i també han fet unes 120 reunions amb 60 firmes (mitjançant fórmules com les trobades tu a tu). Això els ha permès a totes elles obrir línies de negociació, bé sigui per trobar socis locals, bé sigui per ampliar la relació que hi tenen.

Aquest darrer és el cas, per exemple, de Manufactura Moderna de Metales (MMM). L'empresa, que cada any fabrica 300.000 tubs de motor per a automòbils, ha fet un pas més amb un proveïdor local. En concret, li ha ofert lligar un acord per aprofitar les seves instal•lacions a l'Índia i començar-hi a produir directament. I de retruc, li ha estès la mà perquè ella també pugui introduir els seus productes a Europa mitjançant MMM.

"Nosaltres fabricaríem per al mercat local de l'Índia i, d'aquesta manera, podríem servir als grans fabricants de cotxes que hi estan implantats", concreta el responsable de desenvolupament de negoci d'MMM, Toni Durà. El directiu també concreta que, si aquest partenariat tira endavant, això els permetria entrar a l'Índia "sense haver de fer una gran inversió", perquè la infraestructura l'aportarà el soci local.

Acords de confidencialitat en biofarma

L'Índia és el dotzè productor de medicaments a nivell mundial, i el primer de tot el globus en fabricació de genèrics. No és d'estranyar, doncs, que grans laboratoris i farmacèutiques hi estiguin implantades (com ara Ranbaxy i Piramal). Ara, gràcies a la missió empresarial, les grans corporacions han girat els ulls cap a Catalunya.

"Per aconseguir acords en el camp de les biociències, és important venir a l'Índia i negociar directament in situ; bé sigui per trobar proveïdors que et permetin entrar al país, bé sigui per oferir serveis a les farmacèutiques que vulguin exportar els seus medicaments a Europa", concreta Montserrat Vendrell, directora de BioCat (l'organització que promou la biotecnologia i la biomedicina a Catalunya).

La delegació del sector biofarma està formada per vuit empreses. Es dediquen tant a fabricar principis actius com a comercialitzar productes. Una de les que ha atret més interès és Manremyc, creada pel metge i investigador manresà Pere-Joan Cardona.

L'empresa comercialitza un medicament -el Nyaditum- que permet prevenir la tuberculosi. El seu principi actiu s'extreu d'una microbactèria localitzada al riu Cardener. "N'hi ha prou amb prendre's el medicament durant quinze dies cada any per evitar la infecció que genera la tuberculosi", indica Pere-Joan Cardona. A més de l'Índia, la seva intenció també és comercialitzar-lo a la Xina (dos dels països asiàtics més colpejats per la malaltia).

Al llarg de la missió, els empresaris catalans del sector de les biociències han mantingut més de 100 reunions individuals amb unes 50 empreses. Apart, han visitat tant les seus de laboratoris com de farmacèutiques. Uns contactes que en les properes setmanes es traduiran en una dotzena d'acords de confidencialitat per obrir línies de negociació entre uns i altres.

"El mercat farmacèutic de l'Índia té moltes potencialitats; no hem d'oblidar que es tracta d'un país amb una població d'1,2 bilions d'habitants", concreta la directora de BioCat. I una bona prova és que més de la meitat de les empreses encara no marxen del país. S'hi quedaran per participar la setmana que ve a la fira de referència del sector, que es fa a Mumbai.

Les TIC entren amb força

Les quatre empreses del camp de les noves tecnologies i la Fundació Barcelona Mobile World Congress també han entrat amb força al mercat indi. Gràcies a la missió empresarial, s'ha posicionat la Ciutat Comtal com una referència en el camp de les 'smart cities' i s'han subratllat les capacitats d'inversió que suposa per a les grans corporacions del sector a l'Índia (Reliance Telecom, Tata Consulting Services, Wipro i Tech Mahindra).

Totes les firmes catalanes que han viatjat a l'Índia han obert línies de negociació amb algun d'aquests grans grups i, en paral•lel, s'han fet una seixantena de reunions amb altres 45 empreses (amb la fórmula del workshop). Aquí, però, com també passa amb biofarma, allò que prima és la confidencialitat.

Sigui com sigui, però, el viatge s'ha revelat efectiu i el que caldrà ara és seguir treballant per convertir en contractes els contactes que s'han fet al país asiàtic. Bé sigui mitjançant un soci que aporti talent local (objectiu que persegueix l'empresa d'aplicacions BeMobile), bé sigui introduint-se encara més en un sector, el de les noves tecnologies, que anualment mou 73.000 MEUR al país asiàtic (com és el cas de Tecsidel, que ja té presència a l'Índia, on hi ha entrat venent el seu software a les concessionàries de les autopistes de peatge).

Exportar Catalunya al món

El conseller d'Empresa i Ocupació, Felip Puig, assegura que el balanç amb què es tanca la missió demostra que "Catalunya avui dia ja té el seu mercat al món". "En un moment en què el país comença a sortir de la recessió, tot i que la crisi encara el colpegi, és més necessari que mai que ens fixem l'objectiu de ser presents al mercat global", hi afegeix el titular del Departament.

El conseller posa l'accent en els resultats que ha assolit cadascun dels sectors com a exemple que aquesta premissa -la de la internacionalització- ja es compleix amb escreix. "Tot plegat, per a les empreses catalanes, els suposa una clara oportunitat de fer negocis a l'hora d'anar a l'alça i d'exportar Catalunya al món", conclou Felip Puig.




Cercador de premsa

Calendari

Calendari

Contacteu-nos

Contacte

premsa.accio@gencat.cat

Tel. 93 476 72 13

Rebre comunicats