Seccions

Imatge MenúACCIÓ 



La 3a edició del Concurs VALORTEC premia els millors plans de negoci de tecnologies sorgides de les universitats catalanes

ACCIÓ

dijous, 27 març 2014

El conseller delegat d’ACCIÓ, Joan Tarradellas, ha entregat avui aquests premis que organitza la Generalitat de Catalunya amb l’objectiu d’apropar la recerca al món dels negocis.

Un producte pioner per mesurar la radioactivitat, creat pel Departament de Química Analítica de la UB, ha guanyat el primer premi de la categoria Creació d’una Empresa de Base Tecnològica.

Pel que fa a la categoria Comercialització de Patents, el guardó se l’ha endut el grup CELBIOTECH de la UPC pel desenvolupament d’una nova substància que permet fabricar paper impermeable.

La 3a edició del Concurs VALORTEC, organitzat per la Generalitat de Catalunya a través d’ACCIÓ – l’agència per a la competitivitat de l’empresa catalana del Departament d’Empresa i Ocupació- ha premiat aquest dimecres els millors plans de negoci de noves tecnologies sorgides de les universitats catalanes.

El concurs es divideix en dues categories que responen a les vies més comuns per transferir una tecnologia al mercat: la creació d’una spin-off o empresa de base tecnològica, i la comercialització d’una patent. El conseller delegat d’ACCIÓ, Joan Tarradellas, ha destacat durant l’esdeveniment que “els premis són la punta de l’iceberg de la tasca que s’està fent des de les universitats amb l’objectiu que el coneixement científic es tradueixi en riquesa i llocs de treball”.

Primers premis

El guanyador del millor Pla de Negoci de Creació d’una Empresa ha estat el Departament de Química Analítica de Universitat de Barcelona, que ha desenvolupat un producte pioner per mesurar la radioactivitat. Es tracta d’un producte sòlid que supera les limitacions dels sistemes actuals:  no genera residus tòxics, té una durada més llarga i el seu cost és inferior. Es podrà aplicar en centrals nuclears, hospitals, farmacèutiques i laboratoris.

El primer premi corresponent a la categoria Pla de Negoci de Comercialització de Patents se l’ha endut el grup CELBIOTECH de la Universitat Politècnica de Catalunya, que ha ideat una nova substància líquida que permet la impermeabilitat dels materials. La primera aplicació prevista és per al paper i li aporta les propietats del plàstic. El nou producte suposa una revolució per al sector del packaging i una millora per al medi ambient.

L’objectiu final del Concurs VALORTEC és convertir el coneixement en negoci. La tercera edició ha rebut prop de 50 propostes, d’entre les quals el jurat n’ha escollit 20 (10 per categoria). Tots els finalistes han disposat d’un programa de formació de 25 hores per preparar el pla de negoci i han pogut presentar-lo davant d’especialistes en explotació de tecnologies.

El jurat del concurs està format per representants d’ACCIÓ, Centre CINC, Arvor Consulting, EAE Business School, IESE, Rousaud Costas Duran i Oficina Ponti.  Els guanyadors han rebut una dotació econòmica de 5.000 euros en el cas dels primers premis, i de 2.000 euros els segons. A banda, tots gaudiran d’un servei d’assessorament gratuït per part dels membres del jurat i patrocinadors del concurs.

Segons premis

El segon premi en la categoria de Pla de Negoci de Creació d’una Empresa ha estat per l’Institut d’Investigació d’Intel•ligència Artificial del Consell Superior d’Investigacions Científiques, que ha ideat una plataforma web amb el nom de SocialBrowsing per realitzar grups de discussió online (focus groups). Està pensada per a empreses d’investigació de mercat i per a pimes. Guanya en rapidesa, elimina les barreres geogràfiques i suposa un estalvi de fins al 90%.

El segon premi dels Plans de Negoci de Comercialització de Patents ha estat per Grup de Fisiopatologia Renal de la Vall d’Hebron Institut de Recerca (VHIR), que ha identificat un nou biomarcador que prediu amb més exactitud l’evolució dels pacients amb el càncer de ronyó més freqüent i agressiu. Aquest tipus de càncer es caracteritza per la falta de símptomes i habitualment es descobreix per sorpresa. Protegit amb una patent europea, es vol desenvolupar un kit per facilitar la detecció i fer-ne un tractament més precís.

La recerca a Catalunya

En l’última dècada, la producció científica de les universitats i centres de recerca catalans ha crescut una mitjana del 10% anualment.  El coneixement científic s’ha traduït en la creació de 500 noves empreses en aquest període, i cada any s’assessoren un miler de projectes nous que busquen comercialitzar-se al mercat.




Cercador de premsa

Calendari

Calendari

Contacteu-nos

Contacte

premsa.accio@gencat.cat

Tel. 93 476 72 13

Rebre comunicats