Seccions

Imatge MenúACCIÓ 



El nou Baròmetre de la Innovació a Catalunya revela que el 84,6% de les empreses innovadores preveu augmentar la facturació

dimecres, 27 maig 2015

Arxius adjunts:
  • 1Documents 2Documents

•    El Baròmetre de la Innovació a Catalunya, presentat aquest dimecres, és un exercici pioner a nivell internacional, que suposa un avenç en l’avaluació de la innovació de les empreses.
 
•    Elaborat per la Generalitat a través d’ACCIÓ, detecta que el 56,8% de les empreses catalanes són innovadores, un percentatge més elevat del que fins ara es tenia constància.
 
•    Vincula clarament innovació i internacionalització: un 62,1% de les empreses innovadores són exportadores.
 
•    També detalla que un 84,6% de les empreses innovadores preveuen aquest 2015 incrementar la facturació, un 71,3% augmentar la productivitat i un 36,8% crear nous llocs de treball.

 
El 84,6% de les empreses catalanes innovadores catalanes preveu un increment de la facturació aquest 2015. És una de les conclusions del nou Baròmetre de la Innovació a Catalunya elaborat per la Generalitat a través d’ACCIÓ, presentat aquest dimecres pel secretari d’Empresa i Competitivitat, Pere Torres, i la consellera delegada d’ACCIÓ, Núria Betriu.
 
Un baròmetre que detecta que el 56,8% de les empreses catalanes de més de 9 treballadors són innovadores, un percentatge més elevat del que fins ara es tenia constància en incloure els elements intangibles de la innovació a les empreses. També subratlla que aquestes empreses van invertir més en innovació l’any passat que el 2013.
 
Per Torres, aquest baròmetre posa de manifest que “la innovació és una peça clau per a les empreses, perquè és un dels camins essencials per aconseguir més competitivitat”. Segons el secretari d’Empresa i Competitivitat, “la innovació també és important per trobar nous nínxols on puguin aparèixer noves activitats empresarials, i també és important pel país: la Generalitat creu en una economia catalana oberta al món, basada en els elements productius i que sigui enormement creativa. Tots tres qualificatius estan absolutament lligats a la nostra capacitat d’innovació”.
 
Torres ha recordat que segons la Comissió Europea Suècia, Finlàndia i Dinamarca són tres dels països considerats més innovadors a Europa, i que tenen les característiques  Catalunya. Per tant, ha assegurat, “la dimensió no és un element limitador, i Catalunya ha de ser capaç, amb un esforç perseverant i constant, de situar-se en aquest punt”.
 
Més innovació, més competitivitat

Segons la consellera delegada d’ACCIÓ, Núria Betriu, “la innovació té un fort impacte a l’empresa en termes de competitivitat, creixement i creació de riquesa”. Betriu ha explicat que un 84,6% de les empreses innovadores preveuen un increment de la facturació per aquest 2015, mentre que un 71,3% preveu augmentar la productivitat i un 36,8% crear nous llocs de treball.
 

La vinculació entre innovació i internacionalització

El baròmetre demostra i posa de manifest la clara vinculació entre innovació i internacionalització. I és que la majoria de les empreses innovadores, un 62,1%, són exportadores. Aquesta dada constata la importància de la innovació a l’hora de sortir a l’exterior per disposar d’un producte o servei diferencial, i es reflecteix en la solidesa de les exportacions catalanes, que l’any passat van superar els 60.000 milions d’euros. De fet, una de cada cinc empreses catalanes de més 9 treballadors forma part de les cadenes de valor global, i un 81,5% d’aquestes declara haver dut a terme activitats innovadores el 2014.
 
És per aquest motiu que des d’ACCIÓ, l’agència per a la competitivitat de l’empresa de la Generalitat, es promou la innovació i la internacionalització de manera coordinada i integrada. Així, des de les Oficines Exteriors de Comerç i Inversions de Catalunya, que donen suport a l’empresa catalana en els seus processos d’internacionalització i treballen per atraure inversions estrangeres, també desenvolupen funcions d’innovació internacional.
 

Els emprenedors, les pimes i la innovació oberta

Segons ha explicat Betriu, el baròmetre “detecta que l’emprenedoria a Catalunya té una forta base innovadora i que les empreses amb estratègies de sostenibilitat a llarg termini són companyies que aposten per la innovació”. En concret, un 86,3% de les empreses emergents declara haver innovat el 2014, posant de manifest la importància d’aquestes companyies pel seu efecte tractor a tot el teixit empresarial català i com a mecanisme de transformació de la indústria tradicional. Després de les empreses emergents les més innovadores són les que tenen més de 50 anys: un 74,7% declara haver innovat el 2014.
 
“El baròmetre també reflexa que la cooperació és essencial per innovar al segle XXI. Cada vegada més anem a dinàmiques d’innovació col·laboratives, d’innovació oberta, que permetin fer front a reptes més globals i estructurals”. En aquesta línia, s’ha detectat que un 52,4% de les empreses innovadores col·labora amb altres agents, i que la meitat d’aquestes ho fa amb entitats internacionals.
 
Tot i que els resultats del baròmetre indiquen que més de la meitat de les empreses catalanes són innovadores, la Generalitat és conscient que cal treballar per tal que les pimes incrementin la sistematizació dels seus processos d’innovació, cooperin i col·laborin més amb els agents tecnològics. És per això que s’ha impulsat la integració dels centres tecnològics avançats de Catalunya donant lloc a Eurecat, un centre amb més dimensió i capacitat d’especialització que permetrà capil·laritzar millor la innovació cap a les petites i mitjanes empreses. Per facilitar l’accés de les companyies a Eurecat i els centres TECNIO l’any passat es va posar en marxa el programa Cupons d’innovació, que ofereix descomptes econòmics a les pimes en la contractació de serveis tecnològics.
 
En el camp de la R+D i innovació, un dels nous instruments que ha posat en marxa la Generalitat són les Comunitats RIS3CAT, agrupacions voluntàries d’empreses  i agents que desenvoluparan fins el 2020 nous productes i serveis d’acord amb els reptes plantejats per l’estratègia RIS3CAT. També es fomenta la creació de projectes de desenvolupament tecnològic i innovació a través del programa Nuclis d’Innovació Tecnològica d’ACCIÓ, que permetrà obtenir productes i processos nous o millorats tecnològicament.
 
Pel que fa a la innovació oberta s’ha impulsat el programa d’Emprenedoria Corporativa per connectar empreses ja consolidades al mercat i emprenedors i empreses emergents amb l’objectiu de buscar sinergies que els permetin desenvolupar projectes col·laboratius mitjançant la innovació oberta. I per trobar noves vies de finançament per impulsar la innovació a les companyies la Generalitat va presentar la setmana passada la segona edició del Catàleg de Finançament alternatiu, que recull 85 proveïdors de fons no bancaris.
 
El baròmetre, una eina pionera a nivell internacional

El Baròmetre de la Innovació a Catalunya és un exercici pioner que suposa un pas endavant en els mecanismes d’avaluació de la innovació de les empreses a nivell internacional en incloure els elements intangibles de la innovació. D’aquesta manera, el baròmetre mesura la recerca i desenvolupament de les companyies catalanes, però també la innovació associada a la millora de la reputació i el valor de marca, les noves formes de comercialització, els nous mètodes organitzatius, l’adopció o desenvolupament de noves tecnologies i eines d’exportació de macrodades, el disseny o la creació de nous models de negoci.
 
En aquest sentit, el secretari d’Empresa i Competitivitat, ha subratllat que “l’objectiu d’aquest baròmetre és que d’un millor coneixement puguem fer unes millors polítiques d’innovació, però també que d’un millor coneixement siguem capaços de sensibilitzar més el món empresarial sobre la innovació. Hem d’aconseguir que les nostres empreses prenguin consciència que en molts casos ja estan fent innovació, i que passin a fer-ho de manera determinada i premeditada. La tecnologia és un component important per innovar, però no és l’únic ni l’exclusiu”.
 
A més, el baròmetre permet a la Generalitat disposar de dades actualitzades en el camp de la innovació empresarial, facilitant la presa de decisions en aquest àmbit i la creació de nous instruments per a les empreses, ja que fins ara les estadístiques d’innovació mostraven un retard de gairebé dos anys. Per elaborar-lo s’han analitzat prèviament les metodologies més avançades a nivell internacional en l’avaluació de la innovació, en línia amb el que estan duent a terme entitats com  NESTA del Regne Unit, la London School of Economics o el Comitè Assessor per Mesurar la Innovació dels Estats Units.
 
Així, s’ha entrevistat una mostra de 1.000 empreses amb seu a Catalunya de més de 9 treballadors. Es tracta d’una mostra representativa pel conjunt de Catalunya, amb un error mostral no superior al ±3,1 per un nivell de confiança del 95,5%. Aquest baròmetre s’emmarca dins l’Estratègia d’Especialització Intel·ligent de Catalunya (RIS3CAT), que entre els seus objectius es marca augmentar els índexs d’innovació del país a partir de la creació d’instruments propis d’anàlisi de la innovació al teixit empresarial català.



Cercador de premsa

Calendari

Calendari

Contacteu-nos

Contacte

premsa.accio@gencat.cat

Tel. 93 476 72 13

Rebre comunicats