Seccions

Imatge MenúACCIÓ 



El Govern contempla augmentar un 73% els recursos destinats a la innovació empresarial si s’aproven els pressupostos

dilluns, 6 juny 2016

•    Ho ha anunciat el conseller d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, que ha explicat que passarien dels 20,5 milions d’euros el 2015 als 35,5 milions d’euros el 2016 amb l’objectiu de consolidar el creixement de la innovació empresarial a Catalunya.

•    Baiget ho ha donat a conèixer durant la presentació del Baròmetre de la Innovació a Catalunya elaborat per ACCIÓ, que revela que les empreses catalanes -liderades pel sector industrial- dediquen cada cop més recursos a la innovació i que creix l’R+D.

•    El document apunta que el 38,2% de les empreses catalanes que innoven preveuen crear nous llocs de treball aquest 2016 i un  85,7% incrementar la facturació.

•    Reforça el binomi innovació-internacionalització: un 57,2% de les empreses catalanes innovadores són exportadores, un percentatge que creix en el cas del sector industrial (89,9%).


El conseller d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, ha anunciat que el Govern contempla als pressupostos de la Generalitat un increment del 73% dels recursos destinats a la innovació empresarial, creixent dels 20,5 milions d’euros del 2015 als 35,5 milions d’euros enguany. Baiget ha assegurat que “si finalment s’aproven els pressupostos, volem augmentar d’una manera substancial els recursos destinats a programes d’innovació”, subratllant que “és un compromís del Govern”


“Volem acompanyar des del Govern al teixit empresarial català, que cada vegada hi hagi més empreses que innovin i que considerin la innovació un factor clau per la seva competitivitat”, ha explicat el titular d’Empresa i Coneixement durant la presentació, aquest dilluns al matí, del Baròmetre de la Innovació a Catalunya elaborat per ACCIÓ. Un document que posa de manifest que “més de la meitat de les empreses catalanes innova i que cada cop les empreses catalanes dediquen més recursos a la innovació: això ens obliga a fer més esforços”, ha sentenciat. 


De fet, el Baròmetre revela que el 2015 el 24,1% de les empreses catalanes van adquirir o desenvolupar R+D. Es tracta d’un percentatge superior al registrat el 2014 (un 19,6% va declarar haver desenvolupat activitats d’R+D) i que apunta una tendència a l’alça, amb la previsió que aquest 2016 un 25% de les empreses catalanes haurà dut a terme activitats d’R+D. En aquest sentit, la directora general d’Indústria i consellera delegada d’ACCIÓ, Núria Betriu, ha assegurat que “tenim una indústria que aposta clarament per la tecnologia”


En el seu anàlisi el Baròmetre de la Innovació a Catalunya incorpora els elements intangibles de la innovació. Així, descobreix que més de la meitat de les empreses catalanes de més de 9 treballadors (un 54%) han innovat aquest 2015, un percentatge que creix quan s’analitza el sector industrial (un 68%, Gràfic 1). A més, registra un augment dels recursos destinats a la innovació: el 56% de les empreses catalanes innovadores van declarar que destinarien més recursos aquest 2016 a la innovació en comparació amb l’any passat. El 37,1% de les empreses hi destinaran els mateixos recursos.
El baròmetre detecta que les empreses que han innovat el 2015 ho han fet “en aquells aspectes que fan referència a la productivitat” ha explicat Betriu: majoritàriament en els mètodes d’organització, els productes i serveis, els models de gestió de procés, el màrqueting i la comercialització, la reputació i el valor de marca i el model de negoci (Gràfic 2). 




Gràfics Baròmetre 1


 


El resultat d’aquesta aposta per la innovació, tal com mostra el baròmetre, és que “la innovació en intangibles està estretament vinculada amb la competitivitat empresarial” i que “les empreses innovadores incidiran en la creació d’ocupació i en més productivitat”, ha apuntat la directora general d’Indústria. En concret, el 38,2% de les empreses catalanes que innoven preveuen crear nous llocs de  treball aquest 2016, mentre que el 85,7% contempla incrementar la facturació i un 72,2% augmentar la productivitat (Gràfic 3). 





Gràfic Baròmetre 2




 



D’altra banda, l’informe apunta que les empreses emergents són les més innovadores: en concret, un 74,1% de les empreses de menys de 5 anys de vida van innovar el 2015, posant l’accent en la importància dels mecanismes d’innovació oberta en l’ecosistema empresarial català. També destaca l’índex d’innovació de les empreses d’entre 40 i 50 anys de vida, que se situa en el 62%. Per Betriu, “la innovació se centra molt en les empreses emergents, que estan molt focalitzades en la innovació disruptiva, i en les més madures, amb una clara sistematització de la innovació en els seus processos interns”


També ha afegit que “el big data cada cop està més present en el nostre teixit empresarial, amb un fort increment en el sector industrial”. De fet, l’estudi explica que el 24,3% de les empreses innovadores han adquirit o desenvolupat big data, un percentatge superior al del 2014 (16,6%). L’objectiu de les empreses és la millora de processos i competitivitat i l’augment de vendes.

Més innovació, més exportació


A l’hora de sortir a l’exterior, el baròmetre posa de manifest la importància de la innovació com a element clau per la competitivitat de l’empresa. Segons l’informe, el 57,2% de les empreses innovadores han exportat el 2015, mentre que només han venut a l’exterior una de cada quatre empreses de les que no innoven. Aquesta vinculació del binomi internacionalització-innovació encara és més intensa en el cas del sector industrial: el 89,9% de les empreses innovadores industrials, exporta.


Així, una de cada cinc empreses catalanes (19%) forma part de les cadenes de valor global, el 44,5% en el cas de les industrials. Són empreses que exporten i importen regularment i amb una forta activitat innovadora, ja que el 79,3% declara que ha dut a terme algun tipus d’innovació el 2015.
L’informe també analitza la cooperació entre les empreses per innovar conjuntament. Un 50,1% de les empreses declara innovar en col·laboració amb altres agents, principalment amb consultors i professionals especialitzats (36,1%), proveïdors (33,3%), clients (25,8%) i centres de recerca, universitats i altres centres tecnològics (23,3%). 


El 58,3% de les empreses que cooperen ho fan internacionalment, per sobre del 2014 (56,3%). Predomina la col·laboració internacional amb distribuïdors i clients, tot i que la col·laboració amb consultors i centres de recerca i tecnològics es porta a terme principalment amb agents catalans.

El Baròmetre de la Innovació


El Baròmetre de la Innovació a Catalunya és un exercici pioner que suposa un pas endavant en els mecanismes d’avaluació de la innovació de les empreses a nivell internacional en incloure els elements intangibles de la innovació. Així, mesura la recerca i desenvolupament de les companyies catalanes, però també la innovació associada a la millora de la reputació i el valor de marca, les noves formes de comercialització, els nous mètodes organitzatius, l’adopció o desenvolupament de noves tecnologies i eines d’explotació de macrodades, el disseny o la creació de nous models de negoci.  
S’ha entrevistat una mostra de 1.000 empreses amb seu a Catalunya de més de 9 treballadors. Es tracta d’una mostra representativa pel conjunt de Catalunya, amb un error mostral no superior al ±3,1 per un nivell de confiança del 95,5%. Aquest baròmetre s’emmarca dins l’Estratègia d’Especialització Intel·ligent de Catalunya (RIS3CAT), que entre els seus objectius es marca augmentar els índexs d’innovació del país a partir de la creació d’instruments propis d’anàlisi de la innovació al teixit empresarial català.

ACCIÓ és l’agència pública per a la competitivitat de l’empresa catalana de la Generalitat de Catalunya. Impulsa la millora del teixit empresarial català a través del binomi internacionalització-innovació, posant a disposició de l’empresa 36 Oficines Exteriors de Comerç i d’Inversions que donen cobertura a més de 90 mercats. A més, assessora les empreses catalanes perquè aconsegueixin finançament, les ajuda a créixer mitjançant programes de capacitació i les orienta en matèria de clústers. També és responsable, a través de l’àrea Catalonia Trade & Investment, d’atreure inversions estrangeres a Catalunya.



Cercador de premsa

Calendari

Calendari

Contacteu-nos

Contacte

premsa.accio@gencat.cat

Tel. 93 476 72 13

Rebre comunicats