Casos d'empresa Hospital Sant Joan de Déu
La transformació d'aquesta institució sanitària innovadora, especialitzada en infants, adolescents i dones; protagonitza un dels exemples paradigmàtics de l'aportació dels clústers com a eines per a la competitivitat empresarial. La seva aposta per la medicina transfronterera ha implicat un canvi de funcionament reeixit en tots els àmbits de l'hospital.
En un context condicionat per les restriccions pressupostàries i la baixada de la natalitat, l'Hospital Sant Joan de Deú impulsava un pla estratègic per posicionar-se al món com a referent en medicina transfronterera, sobretot pel que fa a natalitat i medicina infantil d'alta complexitat.
L'Hospital Sant Joan de Deú és membre del Kid's Cluster i Clúster de Salut Mental i ha passat per un procés de canvi d'estratègia empresarial per ser més competitiu. Un cas presentat el 2015 (document .PDF) i que al 2019 s'ha treballat en els Workshops de canvi estratègic en clústers organitzats per ACCIÓ.
En aquest vídeo, el Doctor Manuel del Castillo, director gerent de l'Hospital Sant Joan de Deú; exposa els motius que van impulsar la transformació i com aquesta s'ha dut a terme amb resultats positius. Al seu torn, el professor de direcció comercial de l'IESE, José Luis Nueno, n'extreu les principals conclusions acadèmiques.
Segons l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE), la medicina transfronterera és el terme que s'utilitza per descriure la pràctica de viatjar a un lloc de residència per rebre tractament mèdic, compatibilitzant l'estada amb el desenvolupament d'activitats pròpies del turista a l'ús.
El potencial per al turisme internacional de Barcelona, juntament amb una de les ofertes més completes i avançades en la salut pública de tot Espanya, fa d'aquesta ciutat i la seva zona d'influència un dels pols més atractius per a la medicina transfronterera.
L'any 2004, l’Hospital Sant Joan de Déu va desenvolupar un pla estratègic amb l'objectiu de convertir-se en un centre d'excel·lència i de referència nacional. L'any 2011 va decidir obrir l'oferta a pacients internacionals amb malalties pediàtriques més complexes, sense perdre la seva funció d'hospital de proximitat.
Recupera el cas empresarial presentat l'any 2015 (document .PDF) i no et perdis el vídeo amb les reflexions més interessants!