Idees d'experts Geneviève Abbott
Més de 2.000 empreses catalanes exporten al Canadà i 700 ho fan de manera regular. Una xifra que previsiblement augmentarà amb l'Acord Econòmic i Comercial Global (AECG) entre la UE i el Canadà, també conegut com a CETA (per les seves sigles en anglès), que ha entrat en vigor el mes de setembre de 2017.
"Portarà diversos beneficis i un dels principals és l'eliminació d'aranzels per a un gran nombre de productes. El nou tractat farà del Canadà un mercat encara més obert i competitiu", assegura Geneviève Abbott, directora de l'Oficina de Comerç i Inversió d'ACCIÓ a Mont-real.
Un acord de lliure comerç que facilita l'accés a les licitacions de contractacions públiques o que redueix les restriccions de desplaçaments entre el Canadà i la UE per a treballadors que hi viatgin de manera temporal. "Tot plegat facilitarà les operacions de les pimes catalanes al Canadà", insisteix Abbott.
Geneviève Abbott
El CETA acaba d’eliminar el 98% dels aranzels entre la UE i el Canadà. Les pimes en seran les més afavorides?
Afavorirà particularment les pimes exportadores europees, que són les més sensibles als costos per drets de duanes. De fet, els permetrà estalviar centenars de milions d'euros a l'any. Des del primer dia que va entrar en vigor, el Canadà va eliminar drets equivalents a 400 milions d’euros per als productes originaris de la UE. Al final dels períodes transitoris d'eliminació de drets, aquesta xifra s'incrementarà a 590 milions milions d’euros anuals.
Generalment, les pimes són les més afectades pels tràmits burocràtics, ja que és més difícil per a elles fer front als costos relacionats amb els serveis d'assessoria. Ara, per exemple, les empreses exportadores podran estalviar-se la duplicació de les proves de seguretat. A més, l’acord també estandarditza les normes per afavorir i facilitar els intercanvis entre les dues parts. Això farà més fàcil, ràpid i barat comerciar amb el Canadà.
En qualsevol cas, els darrers anys les exportacions catalanes al Canadà ja han anat creixent, especialment en productes químics orgànics o productes farmacèutics. Milloraran els seus registres?
Els sectors catalans tradicionalment exportadors podran oferir preus més competitius en un mercat on ja estan començant posicionar-se. A més, el tractat elevarà gradualment les quotes per a productes europeus i homologarà recíprocament les regulacions d'una àmplia gamma de productes com la maquinària industrial, les joguines o els equips de mesura. Concretament, s'equiparan els requisits de tots dos països en termes de reglamentació tècnica, salut, seguretat, protecció del medi ambient i dels consumidors.
Quins sectors es poden plantejar a partir del CETA començar a exportar al Canadà?
Abans del CETA, molts sectors descartaven la idea d'entrar al mercat canadenc a causa de les altes barreres tarifàries i no tarifàries, com era el cas del formatge amb les quotes d'importació. Ara, moltes més empreses catalanes podran analitzar si és viable entrar en aquest mercat perquè podran oferir preus més competitius.
A més, les empreses europees tenen oportunitats per prestar serveis que abans estaven més restringits, com els serveis marítims especialitzats, el desplaçament de contenidors buits o el transport de determinades mercaderies. En altres sectors de serveis, com els mediambientals, telecomunicacions i finances, l'accés als mercats queda ara garantit tant a nivell federal com, per primera vegada, a nivell provincial.
També els materials i productes europeus necessaris per a la fabricació de béns finals seran ara molt més abordables per als productors canadencs que fins ara no havien contemplat la possibilitat de comprar-los a Europa per qüestions de costos i reglamentació.
El CETA, en principi, ha de facilitar l'accés a les licitacions de contractacions públiques al Canadà. Serà realment un camp on les empreses catalanes puguin ser competitives?
Facilitarà la participació d'empreses de la UE en licitacions de contractes públics canadencs no només a nivell federal, sinó també a nivell provincial i municipal. Per tant, seran les primeres empreses no canadenques que tindran accés a aquestes ofertes – aquesta provisió no existeix en el NAFTA amb els Estats Units i Mèxic. Es calcula que la mida del mercat de contractació provincial del Canadà duplicarà el del seu equivalent federal.
Cal tenir present que el conjunt de govern federal, provincial i municipal destina cada any més de 30.000 milions de dòlars canadencs a la compra de béns i serveis a empreses privades, per la qual cosa s'obre un nou i ampli mercat de possibilitats per a les empreses.
A més, el Canadà s'ha compromès a publicar totes les licitacions públiques en un lloc web únic. Així amplia el canal de comunicació i la transparència, de tal manera que permet a les empreses europees accedir més fàcilment a la informació necessària per licitar.
Aquests canvis permeten a les empreses catalanes concursar de manera justa i transparent. Les que tinguin experiència i ofereixin serveis de qualitat a preus competitius podran sobresortir al mercat canadenc. Dit això, és important destacar que quan un és nou en un mercat, és recomanable anar de la mà d'un soci local que pot aconsellar i ajudar a entendre les particularitats del mercat.
Precisament, què és el primer que ha de fer una empresa que pensi en el Canadà com una possible destinació per al seu negoci?
Els recomanem informar-se bé sobre quins beneficis podria obtenir del CETA i, per descomptat, acostar-se a l'oficina d’ACCIÓ a Mont-real per rebre assessoria i suport. És important realitzar un estudi de mercat per analitzar el potencial del seu producte o servei abans d’assumir grans despeses. En el cas de l'exportació, recomanem que l'empresa tingui experiència prèvia en mercats internacionals.
En què pot canviar per a una empresa operar al Canadà en solitari o fer-ho de la mà de l'Oficina d’ACCIÓ?
La nostra Oficina compta amb més de 15 anys d'experiència al Canadà, la qual cosa ens ha permès conèixer en profunditat el mercat, els seus avantatges i els seus obstacles. També aquesta experiència ens ha brindat una major comprensió sobre les millors estratègies per entrar al mercat. Durant aquests anys hem pogut desenvolupar una xarxa de contactes amb els principals actors de diferents sectors, tant en el públic com en el privat. Aquest coneixement de primera mà i sobre el terreny ens permet ajudar les empreses catalanes a descobrir el seu potencial a l’Amèrica del Nord.
Quines són les tasques més habituals que fa l'Oficina del Canadà per ajudar les empreses catalanes?
Acompanyem cada empresa segons les seves necessitats. Des de la recerca i anàlisi del mercat, fins a la identificació d'oportunitats, clients i/o socis potencials, selecció de personal o M&A. A més a més, utilitzem la nostra xarxa de contactes per organitzar missions comercials i tecnològiques, així com reunions personalitzades. La nostra missió és donar suport a les empreses catalanes amb l'experiència i coneixement del mercat canadenc que hem adquirit tots aquests anys.