Casos d'empresa María Eugenia Martín, Business Developer de Food Sensing
Cada any al món hi ha 1,3 bilions de tones d'aliments que no s'aprofiten. Les llencem els consumidors quan algun producte de la nevera ja no ens fa el pes, els distribuïdors quan creuen que ja no ho podran vendre o els mateixos productors. Una xifra enorme que totes les polítiques sobre gestió de residus malden per reduir.
En aquest context, un projecte d'investigació del Departament d'Enginyeria Electrònica i Biomèdica de la Universitat de Barcelona hi aporta una possible solució. "Food Sensing ha creat un sensor de molt baix cost que pot anar integrat a cadascuna de les safates d'aliments frescos del supermercat", explica María Eugenia Martín, Business Developer del projecte.
Una tecnologia útil tant pel productor, com pel distribuïdor i el consumidor per tal de saber fàcilment en tot moment l’estat del producte. D’aquesta manera, “millorarem el consum d'aquests aliments i reduirem el que no s’aprofita i la quantitat de menjar que es llença sense haver de destruir l'envàs”.
L’equip de Food Sensing, format per tres persones a jornada completa i diversos col·laboradors, ha arribat a aquesta proposta després de passar pel Programa MAP que organitzen Eada i ACCIÓ, destinat a impulsar la creació d’Empreses de Base Tecnològica (EBT). De fet, el seu ha estat el projecte finalista en la seva 7a edició, tancada aquest octubre.
La investigació liderada pel Doctor Daniel Pradas ja fa anys que treballa en una tecnologia de mesura de gasos a través de sensors, actualment en procés de ser patentada. “Es van adonar que la tecnologia que havien desenvolupat podia tenir aplicació per a moltes altres coses més enllà de la mesura de gasos”, explica Martín. Precisament, s’ha incorporat a l’equip des de principis de 2017 per fer una “exploració de totes les possibles aplicacions de la tecnologia, parlar amb gent fent un procés de customer discovery i veure de forma estratègica per quina s'hauria de començar”.
Participar al programa MAP, especialment en la part de Customer Discovery i Lean Startup, els ha servit per “aterrar la que havia de ser la primera aplicació: monitoritzar la frescor en aliments envasats en atmosfera protectora”.
Martín en el moment de rebre el segon premi del Programa MAP | ACCIÓ
Tot i que és difícil recollir dades reals del menjar que es desaprofita perquè, per començar, “cap supermercat vol dir la quantitat de menjar que llença”; Martín té clar que un dels avantatges del seu producte és que “políticament s'està apostant molt per reduir aquest fenomen. La tendència europea és impulsar polítiques en aquesta línia, amb restriccions de cara al 2020 per reduir un 25% la quantitat de menjar que es perd”. Per aconseguir-ho, explica, “caldrà imposar mesures i la nostra tecnologia pot ser-ne una d'important”.
Un sensor a cada safata
Food Sensing ja treballa en un prototip funcional i prepara les proves de test. “Quan treballes amb alimentació has de demostrar que el sensor no interfereix en l'aliment i fer una prova pilot que demostri que el que mesura el teu sensor compleix l'estàndard actual”, recorda. Això és el que faran els propers mesos de la mà d'un productor, incorporant els seus sensors a cada safata de pollastre envasat.
“El sensor pot mesurar diverses coses: gasos, temperatura, etc.”, assegura Martín. El que acabi mesurant cada sensor, doncs, “dependrà del que proposin els potencials clients, què els interessa”. Sigui com sigui, l’avantatge amb el que juga Food Sensing és que el core de la tecnologia és la lectura i el sensor es pot adaptar.
“La part de hardware va destinada al productor, però també podem establir una idea d'obtenir ingressos per les lectures o plantejar un servei integral i oferir a cadascú diferents avantatges”, reflexiona María Eugenia Martín. No tanquen cap porta de possible explotació perquè, al capdavall, “qui ho utilitzi, a canvi de rebre valor, pot generar-nos ingressos”.
Com que es tracta d’una tecnologia que afecta totes les etapes de la cadena de valor, Martín adverteix que han d'analitzar molt bé els diferents interessos que juguen en tot aquest entramat. “Hem de veure com encaixar la nostra proposta de valor entre els diferents interessos de cada part per poder guanyar amb tots i que tots hi guanyin amb nosaltres”, conclou.
Amb el suport d'ACCIÓ
Food Sensing ha participat en la 7a edició del Programa MAP (Market Assesment Program), organitzat per EADA i ACCIÓ, en el qual ha estat guardonat amb el segon premi. Es tracta d'un programa gratuït d'assessorament i suport a la innovació amb la missió de portar al mercat projectes d'investigació destinats a crear noves Empreses de Base Tecnològica (EBT).